USUWANIE SKUTKÓW USTAWY REPRESYJNEJ RÓŻNICUJE EMERYTÓW

Pozytywna decyzja Ministra SWiA wydana w trybie art. 8a ustawy z 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszu Policji(…) wyłącza stosowanie wobec wnioskodawcy jej art. 15c, art. 22a i art. 24a i skutkuje wydaniem przez Dyrektora ZER Decyzji o ponownym ustaleniu wysokości emerytury wg przelicznika 2,6% za każdy rok służby. Tak samo powinny wyglądać decyzje o ponownym ustaleniu wysokości emerytury wydawane po wyrokach sądowych uchylających decyzje obniżające świadczenia z roku 2017 (i późniejsze). Tymczasem ZER w tych przypadkach stosuje nieistniejący w ustawie przelicznik 0,7% za każdy rok służby przed dniem 31 lipca 1990 r. powołując się przy tym na wyroki sądów, które nie stanowią do tego podstawy prawnej. Nic więc dziwnego, że niektórzy z represjonowanych, dostrzegłszy tę istotną dla wysokości świadczenia różnicę, pomimo wygranych spraw w sądach występują do Ministra SWiA z wnioskami w trybie art. 8a. Niestety, te postępowania są zwykle umarzane.
Koledzy z Zespołu Prawnego FSSM RP, którzy monitorują i analizują wprowadzanie przez MSWiA rozwiązań przywracających prawa nabyte emerytom i rencistom mundurowym poszkodowanym ustawą represyjną, przygotowali w tej sprawie solidnie uzasadnioną opinię. Efekty ich pracy przesłaliśmy do ministra Tomasza Siemoniaka, mając nadzieję na określenie przez niego wykładni stosowania wobec represjonowanych przepisów policyjnej ustawy emerytalnej, z korygującym podejściem do prawa, gwarantującym realizację zasad określonych w Konstytucji RP.