Aktualności

e-DORĘCZENIA – NOWY OBOWIĄZEK DLA STOWARZYSZEŃ

Opublikowano: 13 sty 2025

INFORMACJA
Dot. obowiązku posiadania przez stowarzyszenia adresu do doręczeń elektronicznych

Od dnia 1 stycznia 2025 r. istnieje powszechny obowiązek e-Doręczeń. Korespondencję w tej formie będą musiały prowadzić przede wszystkim urzędy i instytucje publiczne, ale nie tylko!

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych wpisanego do bazy adresów elektronicznych, powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego, mają tzw. „podmioty publiczne” rozumieniu art. 2 pkt 6 ww. ustawy, tj.:

  1. jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.),
  2. inne niż określone w lit. a państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej,
  3. inne niż określone w lit. a osoby prawne utworzone w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym, niemające charakteru przemysłowego ani handlowego, jeżeli podmioty, o których mowa w tym przepisie oraz w lit. a i b, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio albo pośrednio przez inny podmiot:
  4. finansują je w ponad 50 % lub
  5. posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub
  6. sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub
  7. mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego,
  8. związki podmiotów, o których mowa w ww. pkt 1-3, jeżeli realizują zadania publiczne,
  9. komornicy sądowi,
  10. uczelnie niepubliczne,
  11. federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki.

Niezależnie od powyższego, zgodnie z art. 9 ww. ustawy, obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych mają też tzw. „inne podmioty”, tj.:

  1. adwokaci wykonujący zawód;
  2. radcowie prawni wykonujący zawód;
  3. doradcy podatkowi wykonujący zawód;
  4. doradcy restrukturyzacyjni wykonujący zawód;
  5. rzecznicy patentowi wykonujący zawód;
  6. notariusze wykonujący zawód;
  7. podmioty niepubliczne wpisane do rejestru przedsiębiorców, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1683 i 2436);
  8. podmioty niepubliczne wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, o której mowa w art. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541).

Ww. katalog ma charakter zamknięty.

Ewentualny obowiązek stowarzyszenia (związku stowarzyszeń) posiadania adresu do e-doręczeń, na podstawie ww. ustawy, należy upatrywać w pkt 7 przywołującym art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy z 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym. Przepis ten stanowi:
Art.  1.

1. Tworzy się Krajowy Rejestr Sądowy, zwany dalej "Rejestrem".
2. Rejestr składa się z:

  1. rejestru przedsiębiorców;
  2. rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej;
  3. rejestru dłużników niewypłacalnych”.

Należy zaznaczyć, że mimo nazwy „Rejestr przedsiębiorców” podmioty wpisywane do tego rejestru nie muszą być przedsiębiorcami. Samo wpisanie danego podmiotu do „Rejestru przedsiębiorców” nie czyni z niego przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów prawa materialnego. Ustawodawca przyjął nazwę „Rejestr przedsiębiorców” z pewnym uproszczeniem. Niektóre podmioty ujawniane w tym Rejestrze nie są przedsiębiorcami w rozumieniu definicji przyjętej w Kodeksie Cywilnym.

Zgodnie z art. 50 ustawy o KRS (dot. tzw. dodatkowego obowiązku wpisu do rejestru przedsiębiorców), jeżeli podmiot wpisany do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji (…) podejmuje działalność gospodarczą, podlega obowiązkowi wpisu także do „Rejestru przedsiębiorców”. Wpis w tym Rejestrze można określić jako dodatkowy. Skoro więc w art. 9 pkt 7 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, mowa jest o obowiązku posiadania adresu do doręczeń elektronicznych przez „podmioty niepubliczne wpisane do „Rejestru przedsiębiorców” i jednocześnie przywołany jest art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o KRS  dot. „Rejestru przedsiębiorców”, oznacza to, że ów obowiązek obejmuje wyłącznie te stowarzyszenia (związki stowarzyszeń), które zostały wpisane do „Rejestru przedsiębiorców, jako prowadzące działalność gospodarczą (szczegóły pod adresem:e-Doręczenia dla przedsiębiorców | Biznes.gov.pl - Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiebiorcy)

Podmioty z Rejestru Stowarzyszeń, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2 ustawy o KRS, czyli m. in. stowarzyszenia nie prowadzące działalności gospodarczej, mogą, ale nie muszą posiadać adresu do e-Doręczeń.

Terminy wdrożenia: Zgodnie z art. 151 ust. 1 ustawy: „podmioty niepubliczne wpisane do rejestru, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 83, przed dniem określonym w komunikacie wydanym na podstawie art. 155 ust. 10, obowiązane są do zrealizowania obowiązku”, o którym mowa w art. 9, w terminie 3 miesięcy od dnia określonego w tym komunikacie. Przepis ten należy rozumieć w ten sposób, że obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych mają nowe podmioty wpisywane w KRS po 1 stycznia 2025 r. (np. stowarzyszenia, fundacje prowadzące działalność gospodarczą) i zawody zaufania publicznego. Natomiast podmioty wpisane do KRS wcześniej, przed 1 stycznia 2025 r. są zobowiązane do posiadania adresu do e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 r.

W ustawie z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, nie przewidziano sankcji prawnych dla podmiotów niepublicznych za brak realizacji obowiązku posiadania adresu do e[-doręczeń. Należy jednak przyjąć, że negatywne konsekwencje dla tych podmiotów mogą wynikać z przepisów odrębnych regulujących ich działalność.  

Zespół Prawny FSSM RP

Do strony zbiorczej
Aktualności

Nasza strona korzysta z plików cookies. Szczegóły w dokumencie Polityka prywatności (RODO)