INFORMACJA PRAWNA
Do FSSM kierowane są pytania dotyczące różnych aspektów korzystania przez osoby objęte skutkami ustawy represyjnej z 16 grudnia 2016 r. z „dobrodziejstwa” art. 8a obecnie obowiązującej ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (…). W związku z powyższym przypominamy, że odpowiedzi na wiele z tych pytań można znaleźć w „Informatorze dla członków FSSM w zakresie korzystania z art. 8a….” , przygotowanym na zlecenie Federacji przez mec. Aleksandrę Karnicką, zamieszczonym na naszej stronie internetowej. w BIBLIOTECE w zakładce „Procedury i Porady”.
Niektóre z tych pytań dotyczą kwestii, które nie są opisane w ww. „Informatorze”, chociażby dlatego, że poruszenie wszystkich możliwych problemów związanych z praktyczną realizacją przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji art. 8a, przy jednoczesnym braku praktyki orzeczniczej, nie jest możliwe. Dlatego też postaramy się odpowiedzieć na poniższe, najczęściej formułowane pytania:
- Czy jest jakiś termin na złożenie do Ministra wniosku z art. 8a?
- Czy od decyzji Ministra (wydanej ma podstawie art. 8a) będzie można się odwołać?
- Czy raz złożony wniosek zamyka możliwość ponownego złożenia wniosku do innego ministra, np. po zmianie rządu?
Ad. 1. Nie ma takiego terminu. „Wniosek o wyłączenie stosowania art. 15c, art. 22a i art. 24a w stosunku do osób pełniących służbę, o której mowa w art. 13b ustawy emerytalnej” można złożyć w każdym czasie; wiele osób objętych ustawą represyjną z 16 grudnia 2016 r. zrobiło to zaraz po wejściu jej w życie, tj. po 1 stycznia 2017 r. Ustawa ta nie wprowadziła w tym zakresie żadnych ograniczeń czasowych.
Ad. 2. Od negatywnej, dla wnioskodawcy, decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji podjętej na podstawie art. 8a przysługują wszystkie te środki odwoławcze,
z których może korzystać strona postępowania, w tym przypadku emeryt lub rencista jako wnioskodawca. Są to:
- Wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy - kierowany powtórnie do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (art. 127 § 3 k.p.a.),
- Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie – za pośrednictwem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (art. 50 i 54 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi),
- Skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego (art. 173 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).
Uwaga! Szczegółowa procedura odwoławcza, ze wskazaniem terminów i zasad składania środków odwoławczych, została opisana w ww. ”Informatorze…” autorstwa mec. Aleksandry Karnickiej.
Ad. 3. Złożenie Wniosku na podstawie art. 8a ustawy emerytalnej i zrealizowanie całej procedury odwoławczej od decyzji negatywnej, a więc w sytuacji, gdy nie przysługuje już stronie (wnioskodawcy) żaden środek odwoławczy, decyzja Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji - jako naczelnego organu administracji publicznej, staje się prawomocna. Rozważania na temat możliwości wzruszania, w przyszłości, decyzji prawomocnych (ostatecznych) wydanych przez aktualnego Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na podstawie art. 8a, w chwili obecnej są przedwczesne i mogą mieć charakter jedynie teoretyczny. Faktem jest, że Kodeks postępowania administracyjnego przewiduje taką możliwość ale w ściśle określonych sytuacjach (art. 145-163 k.p.a.). Niemniej jednak na obecną chwilę nikt nie jest w stanie stwierdzić, czy i kiedy zaistnieją przesłanki umożliwiające wzruszenie takich decyzji.
Zespół Prawny FSSM