Warszawa, dnia 24 listopada 2021 r.
PRZEWODNICZĄCY
III WYDZIAŁU PRACY
I UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
SĄDU APELACYJNEGO
w Krakowie
ul. Przy Rondzie 3
31-547 KRAKÓW
Pan SSA Krystian SERZYSKO
WNIOSEK
O UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI PUBLICZNEJ
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. (Dz.U. z 2020 r., poz. 2176) o dostępie do informacji publicznej, zwracam się z prośbą o udostępnienie Federacji Stowarzyszeń Służb Mundurowych RP informacji, które będą odpowiedzią na niżej postawione pytania, wg stanu na dzień 31 października 2021 r.?
- Jaka jest ogólna liczba apelacji stron od wyroków sądów okręgowych z obszaru właściwości Sądu Apelacyjnego w Krakowie w sprawach przeciwko Dyrektorowi Zakładu Emerytalno- Rentowego MSWiA wysokość emerytur/rent policyjnych, obniżonych na podstawie ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (…), zmienionej ustawą nowelizującą z dnia 16 grudnia 2016 r.
- Jaki jest ogólny stan etatowy sędziów w III Wydziale Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Krakowie i jaka jest liczba sędziów orzekających w tym Wydziale?
- Jaka jest liczba sędziów wskazanych do rozpoznawania apelacji stron wyłącznie w sprawach, o których mowa w pkt 1? Czy stosowane są reguły specjalizacji?
- Ile spraw, o których mowa w pkt 1, zostało zarejestrowanych w „referacie oczekującym”, bez przydziału sędziego? Jaki jest przeciętny okres spoczywania sprawy w tym referacie na wyznaczenie sędziego referenta?
- Jaki jest przeciętny okres oczekiwania na rozpoznanie apelacji po zarejestrowaniu sprawy w repertorium i wyznaczeniu sędziego referenta?
- Ile wydano wyroków w sprawach, o których mowa w pkt 1, w tym:
- oddalających apelacje Dyrektora ZER MSWiA,
- zmieniających zaskarżone wyroki sadów okręgowych i oddalających apelacje odwołujących się,
- zmieniających wyroki sądów okręgowych z oddalających odwołania skarżących na przywracające świadczenia emerytalne,
- uchylających wyroki sądów okręgowych i przekazujących sprawy do ponownego rozpoznania?
- Jaka jest ogólna liczba wyznaczonych terminów posiedzeń Sądu w sprawach, o których mowa w pkt 1?
- Jaki jest stosunek spraw rozpoznawanych na rozprawie, w trybie art. 15zzs1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, do spraw rozpoznawanych na posiedzeniach niejawnych? Czy tryb rozpoznawania spraw ma wpływ na szybkość rozpoznania apelacji w sprawach, o których mowa w pkt 1?
- Czy, a jeżeli tak, to jakie kroki zamierza podjąć SA w Krakowie w celu przyspieszenia rozpoznawania spraw, o których mowa w pkt 1, szczególnie w kontekście konstytucyjnych, konwencyjnych i proceduralnych dyrektywy osądzania w rozsądnym terminie spraw sądowych o istotnym znaczeniu z punktu widzenia ochrony życiowych uprawnień ubezpieczonych?
- Czy możliwy jest dostęp do wszystkich wyroków z uzasadnieniami III Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych SA w Krakowie w sprawach, o których mowa w pkt 1?
Pytania wynikają z następujących okoliczności:
Zgodnie z sentencją Postanowienia Sądu Najwyższego z dnia 8 marca 2005 r. (III SPP 34/05) „Państwo ma obowiązek zorganizowania warunków należytego sprawowania władzy jurysdykcyjnej, w tym zapewnienia optymalnej obsady kadrowej sądów odwoławczych orzekających w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych, aby nie dochodziło do przewlekłości postępowania”. Innymi słowy należy zapobiegać tendencjom do wydłużania poza rozsądne miary okresów wyznaczania terminów pierwszych rozpraw apelacyjnych, które podważają konstytucyjne, konwencyjne i proceduralne dyrektywy osądzania w rozsądnym terminie spraw sądowych o istotnym znaczeniu z punktu widzenia ochrony życiowych uprawnień ubezpieczonych.
Pilność w rozpoznaniu spraw z zakresu ubezpieczeń społecznych wynika także z orzeczenia ETPCz z dnia 30 października 1998 r. (skarga nr 28616/95 w sprawie Styranowski przeciwko Polsce), zwłaszcza ze względu na charakter dochodzonych świadczeń, służących zapewnieniu środków utrzymania oraz na z reguły podeszły wiek i trudną sytuację materialną ubezpieczonych. Warto też odnotować, że w ETPCz w Strasburgu rozpoznawana jest skarga Janusz, Leszek Bieliński i 22 innych przeciwko Polsce (Skarga Nr 48762/19) dotycząca naruszenia art. 6 ust. 1 w aspekcie naruszenia prawa do rozpoznania sprawy w rozsądnym terminie. Na dziś wszystko wskazuje na to, że będzie rozpoznana po myśli skarżących.
Tysiące emerytów i rencistów policyjnych, wiernie służących swojej Ojczyźnie, zarówno przed jak i po transformacji ustrojowej 1990 r. w wolnej i demokratycznej Polsce już bardzo długo oczekuje na sprawiedliwe wyroki w swoich sprawach. Niestety, wielu już tego nie doczeka. Na dziś szacujemy, że zmarło w trakcie procesów sądowych ok. 2000 osób. Mówimy tu o ludziach w zaawansowanym wielu, bardzo często w złym stanie zdrowia i w wielu przypadkach zepchniętych na skraj ubóstwa.
Federacja Stowarzyszeń Służb Mundurowych RP, jako organizacja statutowo powołana do reprezentowania interesów członków stowarzyszeń wchodzących w jej skład, szczególnie w zakresie uprawnień emerytalno-rentowych, opieki socjalnej i zdrowotnej oraz zachowania statusu społecznego przysługującego byłym policjantom, funkcjonariuszom i żołnierzom, podejmuje wszelkie prawnie dopuszczalne działania zmierzające do ochrony ich niezbywalnych praw. Informacje, o które prosimy, pozwolą nam na podjęcie starań ukierunkowanych na ochronę egzystencjalnych praw byłych policjantów, funkcjonariuszy i żołnierzy, którzy nie ze swojej winy zostali skrzywdzeni przez nasze Państwo i takiego wsparcia oraz pomocy pilnie potrzebują.
PRZEWODNICZĄCY
Federacji Stowarzyszeń Służb Mundurowych RP
Zdzisław CZARNECKI
_______________________
Pismo w formacie .pdf