ANEKS
do Informacji Prawnej z dnia 17 maja 2024 r.
Dotyczy:
- Mylnego wykorzystywania wzoru Wniosku o zmianę decyzji Ministra w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania art. 15c, art. 22a lub art. 24a policyjnej ustawy emerytalnej jako wniosku złożonego w trybie art. 8a ustawy;
- Wzoru Wniosku o wyłączenie stosowania art.15c, art. 22a lub art. 24a policyjnej ustawy emerytalnej składanego w trybie art. 8a ustawy.
Informacja Prawna z 17 maja 2024 r. miała na celu przybliżenie, dość licznej grupie zainteresowanych, problematyki uchylania lub zmiany decyzji ostatecznych Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji wydanych w trybie art. 8a policyjnej ustawy emerytalnej, odmawiających wyłączenia stosowania wobec wnioskodawców art. 15c, art. 22a lub art. 24a tej ustawy. Z reguły miało to miejsce za poprzedniego kierownictwa MSWiA. Z powołaniem się na art. 154 k.p.a. wskazaliśmy wówczas na możliwości uchylenia lub zmiany tych decyzji, przywołując liczne orzecznictwo sądowe dot. tej problematyki.
Przypomnijmy, o czym wówczas pisaliśmy: „decyzja ostateczna, na mocy której żadna ze stron nie nabyła prawa, może być w każdym czasie uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał, jeżeli przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony”. Uprawnienie do zmiany lub uchylenia takiej decyzji ma organ administracji, w naszym przypadku Minister SWiA, który wydał wcześniej, tj. przed 13 grudnia 2023 r. (na dzień dzisiejszy już ostateczną) decyzję odmawiającą wyłączenia wobec wnioskodawcy art. 15c, art. 22a lub art. 24a policyjnej ustawy emerytalnej. Wskazaliśmy też, że za taką możliwością przemawia dominujący w orzecznictwie sądowym pogląd, wg którego w trybie art. 154 k.p.a. dopuszczalna jest zmiana lub uchylenie decyzji ostatecznych, które mają charakter uznaniowy. A decyzje podejmowane w trybie art. 8a mają właśnie taki charakter. Minister, po wnikliwej analizie prawnej, podzielił nasze stanowisko.
Zważmy jednak, że to co wyżej opisaliśmy dot. decyzji Ministra wydanych na skutek dużo wcześniej złożonych wniosków (nawet przed kilkoma laty) przez osoby represjonowane. Oznacza to, że wzór wniosku, będący załącznikiem do naszej Informacji Prawnej z 17 maja 2024 r. nie jest wzorem wniosku składanym w trybie art. 8a policyjnej ustawy emerytalnej! Dotyczy on innej kwestii, tj. zmiany decyzji ostatecznych Ministra odmawiających zastosowania art. 8a, tj. wyłączenia stosowania art. 15c, art. 22a lub art. 24a policyjnej ustawy emerytalnej.
Piszemy o tym dlatego, że niektórzy z represjonowanych, składając wnioski w trybie art. 8a (po raz pierwszy!) o wyłączenie stosowania wobec nich art. 15c, art. 22a lub art. 24a tej ustawy, błędnie korzystają w ww. wzoru. Powoduje to po stronie ich adresata, tj. urzędników Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, niepotrzebne czynności administracyjne związane z procedowaniem sprawy. To z kolei wpływa na szybkość i terminowość ich rozpoznawania, na czym nam wszystkich zależy.
Przy tej okazji chcielibyśmy zaapelować do tych Koleżanek i Kolegów, którzy złożyli już swoje wnioski i oczekują na ich rozpoznanie, o powstrzymanie się od składania skarg na bezczynność Ministra i innych pism ponaglających Organ. Odpowiedzi na tego rodzaju wystąpienia jeszcze bardziej absorbują urzędników MSWiA i zmniejszają ich możliwości wykonawcze w zakresie wydawania decyzji w trybie art. 8a. Zapewniamy, że osoby zajmujące się naszymi sprawami robią wszystko co możliwe, aby wnioski te mogły być rozpoznane jak najszybciej i bez zbędnej zwłoki. Zniecierpliwienie oczekujących jest w pełni zrozumiałe, ale spotykane przedłużanie terminów procedowania spraw absolutnie nie wynika ze złej woli, lecz jest skutkiem czynników obiektywnych.
Właściwe wzory wniosków składanych w trybie art. 8a policyjnej ustawy emerytalnej można znaleźć na wielu stronach internetowych, w tym prowadzonych przez organizacje zrzeszone w FSSM. Niezależnie od tego, rozumiejąc potrzebę ułatwienia zainteresowanym sporządzenie takiego wniosku, proponujemy jego zaktualizowany wzór, do ewentualnego wykorzystania (TUTAJ). Ale uwaga! wzór ten, jak każdą pomoc tego rodzaju, należy traktować jedynie jako podpowiedź. Nawiązuje on do typowych, najczęściej występujących stanów faktycznych, z reguły związanych z niekorzystnymi dla odwołujących się wyrokami sądowymi. Finalna treść takiego wniosku musi być jednak dostosowana do indywidualnej sytuacji wnioskodawcy, często bez przebytej wcześniej drogi sądowej, miejsca i przebiegu jego służby oraz innych okoliczności z tym związanych. Wynika to z faktu, że przygotowanie wzoru, który opisywałby stan faktyczny i sytuację prawną wnioskodawców w relacji „jeden do jednego”, nie jest możliwe.
Zespół Prawny FSSM RP